YRKESROLLEN WEBMASTER känner nog de flesta till idag. I över tio år har vi haft ett kommersiellt tjänande World Wide Web, med personer specialieserade på att skapa innehåll för och som underhåller webplatser.
Bloggen ett bra media för företag
En nyare yrkesroll är Bloggmastern som tar ett helhetsansvar för företags bloggar. En bloggmaster måste känna till bloggens speciella möjligheter och styrkor men även olika begränsningar. Med en blogg kan företaget ge en ny form av personlig, aktuell och tydligt avgränsad information till sin omvärld och intressenter.
· Personlig kan bloggen bli när en bestämd person lyfts fram som publicist.
· Aktuell kan bloggen vara genom att enkelhet och fokus mot att publicera gör det snabbt att skriva. Det kortfattade formatet bidrar också.
· Kortfattad och tydligt avgränsat blir det genom bloggens format med några olika texttyper och länkar samt kanske någon bild, men framför genom att bröd-/löptexten minskas ner till endast ett par stycken i vad som kallas telegramstil eller ingressform.
Nätverkande i framtidsyrke
Bloggar är en del av vad som kallas Web 2.0, alltså andra generationens World Wide Web där olika plattformar och verktyg med social funktionalitet är viktiga. Andra Web 2.0 media är videobloggar, podcasts, wikis och forum. Om Web 2.0 kommer jag blogga mer om framledes.
Marknadsföring som Bloggmaster kommer helt klart bli ett framtidsyrke, bl.a. enligt Värsta språket-mannen och riks-språkpolisen Fredrik Lindström som omnämner detta på Realtid.se
En annan mediapersolighet med bloganknytning är serieentreprenören Johan Stäel von Holstein som även kan titulera sig bloggmaster i sin CV. Här kan du kika på Johans profil på Blogger.
Sökning efter något specifikt bland alla bloggar gör du genom att använda nyckelord på en blog-sökmotor som t.ex. Technorati. Du kan söka dirket bland de nyckelord/taggar som man lägger till som meta-information till en blog-entry (artikel).
Saturday, November 18, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment